ФОТО: тзв. Митрополит Кијевски и све Украјине Епифаниј (расколник), 19 маја 2022. примио је у својој резиденцији – делегацију бискупске конференције Римокатоличке Цркве у Пољској

  • Посета пољских римокатоличких бискупа Лавову и Кијеву је необична и донекле јединствена. Њихови сусрети са украјинским римокатолицима латинског обреда и гркокатолицима су логични и разумљиви. Из овог низа издваја се комуникација са руководством тзв. Православне цркве Украјине.

 АУТОР: Станислав Стремидловски

Представничка делегација пољских римокатолика борави у посети Украјини. У њој су били председник Конференције римокатоличких бискупа Пољске, надбискуп Станислав Гондецки, примас Пољске, надбискуп Војцех Полак, надбискуп Лублински Станислав Будзик и гркокатолички свештеник из Лублина, отац Стефан Батрух. Најављујући путовање, прес-служба Конференције римокатоличких бискупа Пољске је напоменула: „Због специфичности посете и тренутне ситуације у Украјини, прес-служба Пољске бискупске конференције неће давати актуелне информације о свом кретању. Међутим, планирана је посебна конференција за новинаре после посете.

Ово је чудно, пошто присуство пољских бискупа у Украјини у онлајн режиму покривају одговарајуће службе Украјинске гркокатоличке цркве и тзв. Православне цркве Украјине. Стога се стиче утисак да руководство Конференције римокатоличких бискупа Пољске прави свесну паузу како би своје утиске „усагласило” са неким другим – било са Светом столицом, било са пољском владом – како би представили „тачну слику“ новинарима по повратку. Уосталом, посета бискупа је необична и помало јединствена. Њихови сусрети са украјинским римокатолицима латинског обреда и гркокатолицима су логични и разумљиви. Из овог низа издваја се комуникација са руководством тзв. Православне цркве Украјине. Док украјински римокатолички бискупи и свештенство сарађују са колегама из тзв Православне цркве Украјине, Ватикан је удзржан, јер ову новостворену Цркву, коју признаје само део православног света, види као структуру која је изазвала сукоб између Константинопољске патријаршије и Москве. Састанак делегације Конференције римокатоличког епископата Пољске и руководства тзв. Православне цркве Украјине, тако, у очима римокатоличког света изгледа као вид легитимизације ових православних расколника.

То је оно што су расколници и искористили. У поруци на сајту тзв. Православне цркве Украјине детаљно је описана посета пољске делегације поглавару тзв. ПЦУ „митрополиту“ Епифанију. „Стране су разговарале о текућој ничим изазваној агресији Русије на Украјину, током које непријатељ цинично убија цивиле и уништава читаве градове“, наводи се у саопштењу. — настојатељ Украјинске православне цркве захвалио је гостима на изузетно важној помоћи, посебно војној, коју Пољска пружа нашој земљи… Говорили су и о верској, међуверској и друштвено-политичкој ситуацији у нашој држави и украјинске избеглице које је Пољска љубазно прихватила на својој територији. Говорећи о процесу придруживања парохија Московске патријаршије локалној тзв. Украјинској православној цркви, Владика је још једном истакао да је принципијелан став мирољубива и добровољна воља заједнице да оствари своје законско право на промену јурисдикције. У контексту овога, наглашено је одсуство верског прогона у Украјини, будући да током скоро три месеца свеобухватне руске инвазије нико од представника Московске Патријаршије није страдао због своје црквене припадности, а украјинске заједнице стрпљиво и толерантно посматрају одговарајући законски прелазни поступак“.

Изјаве о „мирном и добровољном изражавању воље“ упућене су, пре свега, Ватикану, који се у ситуацији раскола украјинског православља убеђује да се ослони на тзв. ПЦУ, представљајући је, пре свега, као Цркву. „целог украјинског народа“, и друго, отворенију за екуменски дијалог са Светом столицом, него што је то Украјинска православна црква Московске патријаршије и Руска православна црква. О овом сценарију је раније писала Римокатоличка агенција за информисање (КАИ) – Katolicka Agencja Informacyjna (KAI), публикација Конференције римокатоличких бискупа Пољске, која је сугерисала да би „ПЦУ имала огроман морални ауторитет. То ће значити значајну промену на мапи светског православља. Други центар православља после Константинопоља више неће бити Москва, већ Кијев. Такве промене ће свакако оживети и екуменски дијалог између православља и Римокатоличке цркве. Ово је први. И други. Пољска православна црква се налази у тешком положају. Након стварања ПЦУ, стала је на страну УПМ МП и Руске православне цркве, одбијајући да призна тзв. Православну цркву Украјине. Сада се може очекивати појачан притисак Варшаве на Пољску православну цркву како би се она подвела под „заједнички именитељ“.

С руског превео Зоран Милошевић

ИЗВОР: https://regnum.ru/news/polit/3596414.html

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена.