Православни свет није чуо протесте патријарха Вартоломеја због одлука Ердогана о Аја Софији. Фото: СПЖ
ПИШЕ: Јарослав Нивкин
Турске власти су Аја Софију, светињу православне цркве, претвориле у џамију. Зашто патријарх Вартоломеј, тзв. „поглавар православља“, није учинио ништа да то спречи?
Аја Софија у Истанбулу, најважнија светиња Константинопољске цркве, поново је постала џамија Ајасофија. Турци ликују, хришћански свет тугује.
Године 2020, 24. јула у храму је одржана прва муслиманска служба којој је присуствовао и председник Реџеп Ердоган. Учествовало је 350.000 људи. Муслимани су први пут ове године у Аја Софији прославили један од највећих исламских празника, Курбан Бајрам.
„Првоме у православљу“ је тешко, што су Софију претворилии у џамију. Фото: СПЖ
Али, како је то могуће? Уосталом, поглавар Фанара тврдоглаво промовише тезу у свету да је он глава целог православља. Присетимо се његових речи: „Православље не може постојати без Васељенске патријаршије … Ако Васељенски патријарх… напусти међуправославну сцену, помеснее цркве ће постати „као оваце које немају пастира.“
Може ли, дакле, пастир, без којег помесне цркве не могу постојати, кукавички ћутати кад се пред његовим очима догоди ругање над главном светињом православља? Уосталом, Аја Софија не припада само Фанару, она је бисер целог православног света. Да ли је Црквама потребан такав пастир? А од чега се састоји његово пастирско дело, осим самовеличања и захтева за неподељену власт над другим настојатељима? Каквим делима он те претензије аргументује?
Знајући о скором скрнављењу Аја Софије, патријарх заједно са властима послушно обележава годишњицу пропалог пуча у Турској 2016. године. Исти онај државни удар, за који га турски медији оптужуј да је у њему учествовао. Да ли је могао да одбије такво понижење?
Наравно, можемо претпоставити да се патријарх Вартоломеј бојао гнева турских власти. Али како се овај бес може манифестовати сада, у 21. веку? Економским санкцијама, протеривањем из земље? Да ли се монах који се одрекао света и свој живот посветио Богу, може да се тога боји?
Раније су ризици били потпуно другачији.
Постоји много примера мученика у историји који су тешко страдали због своје вере, од руке моћника овог света. Међу њима је било и патријарха, укључујући оне из Константинопоља.
Године 705. патријарх Калиник I, који је касније канонизован од Константинопољске цркве, због протеста цару Јустинијану II, а због репресија над свештенством, је ослепљен и жив зазидан у зид.
Године 1821, светог Григорија V, константинопољског патријарха, Турци су обесили на вратима патријаршије, због подршке османским Грцима.
Године 1599. свештеномученик Никифор, вршилац дужности патријарха Константинопољског престола, био је мучен од стране римокатолика у Речи Пасполити (Пољско-литванска држава – прим . прев.), а све због остајање у православној вери.
Да, сви знамо судбину светог Јована Златоустога, кога је цар Аркадиј протерао из Константинопоља и који је умро у егзилу.
Сваки од њих, као и многи други страдали првојерарси, могао је да одабере сервилност према власти или бар ћутање. Међутим, поступили су другачије.
Међутим, можда су сада само другачија времена, односно није прихваћено у савременој Цркви да се патријарси противе властима? Можда треба да се понизно поднесу и прихватите било какве анти-црквене акције владара? Не. Времена су увек иста. А епископи или бране Христову Цркву, или бране њихов комфор и удобности у овом свету. Погледајте само шта се дешава у Црној Гори и Украјини.
Савремени јерарси се не супротстављају политичарима?
Митрополит Амфилохије, настојатељ Црногорске митрополије Српске цркве, већ шест месеци води протесте против акција локалних власти које намеравају да конфискује цркве. У Подгорици се два пута седмично одржавају молитвене и протестне литије у којима учествују десетине хиљада православних Црногораца. Митрополит Амфилохије оштро критикује владу, директно је назива безбожном и не плаши се прогона, мада је већ био у полицијским станицама на испитивању.
Такође је могуће присетити се Његовог блаженства Онуфрија са епископима Украјинске православне цркве – Московски патријархат, кога је Порошенко приморавао да се придружи својој лажној цркви, тзв. Православној цркви Украјине. Упркос снажном притиску власти, позивима у Службу безбедности Украјине и недела активиста, нико од њих није одустао и наставио је да брани своју Цркву.
Патријарх Вартоломеј, изгледа, има другачију тактику у поступању са силнима овог света. Цео свој живот успостављао је добре односе с политичарима, како би уз њихову помоћ промовисао своје интересе. И често му је то успевало.
Године 2018, глава Фанара склопио је савез са Порошенком, а уз пуну подршку Сједињених Држава, и по праву јачег, покушао да заузме Цркву у Украјини.
Током 2020. године, развила се супротна ситуација. После тога, када су Софију већ претворили у џамију, турске власти су се понашале по праву јачег. Фанар је био у улози слабијег. Бивши савезници му нису помогли. Америчка делегација коју је предводио амбасадор, у пратњи имама, посетила је џамију Ајасофија, 29. јула и није изразила никакво незадовољство.
Значајно је да је логика Турака у овом случају била подругљиво идентична логици Фанара. Баш као што је патријарх Вартоломеј одбацио древни 300-годишњи декрет о статусу Кијевске цркве, тако је и Ердоган поништио Ататурков декрет о промени статуса Софије из џамије у музеј.
Ситуација са Аја Софијом је још једном показала да патријарх Вартоломеј, улазећи у савез с неким политичарима и пузећи пред другима, мисли и понаша се као политичар.
Међутим, Црква не размишља у категоријама моћи, сплетки и користи које политичари користе. У Цркви делује закон љубави и правде. И украјинска и Руска црква у ситуацији са Софијом осудиле су акције турских власти. Саборна црква је саграђена као православна и у њој треба да се служи Литургија.
Његово блаженство Онуфриј: «Ми се молимо да Бог врати његов (храм Свете Софије – Ред.). Не заузимамо џамије и зато не желимо да нико заузима наше цркве)».
***
Да је православље било једно, те да је патријарх Вартоломеј деловао као пастир, а не као политичар, сасвим је могуће да се црква Свете Софије могла одбранити.
Но, време пролази, политичари и јерарси се мењају и одлазе. Ова страница историје ће се такође окренути.
Грци су сачували предање да се на дан заузимања Константинопоља, у тренутку када су Турци провалили у храм, у њему се одржавала Божанска литургија и свештеник је са Светим даровима већ улазио на амвон. Тада се део олтарског зида отворио и сакрио свештеника, који ће у њему остати све док црква не буде враћена православнима.
И ми верујемо да, када дође за њу време, древна светиња православља неће само бити ослобођена од муслимана. Тамо ће се наставити Служба коју је 1453. прекинула гомила османских освајача, а православне службе биће служене у Софији до последњих времена.
С руског превео Зоран Милошевић/Балканска геополитика